Aktuálne správy

Burza spôsobilostí pri Service delivery

Dodávku prevádzkových služieb riešia Service delivery manažéri (SDM). Ak vznikne akýkoľvek incident, povolá sa príslušný riešiteľ na jeho vyriešenie v zazmluvnenom čase a kvalite. Riešitelia sú poväčšine určení prevádzkovou dokumentáciou, z ktorej vychádzajú dispečeri, pri prideľovaní pracovných príkazov.

Toľko teória o Service delivery, ako je vnímaná a riadená vo veľkých kontraktoch, kde sa prísne dodržujú všetky zmluvne určené úrovne služieb a časy riešení, na strane dodávateľa zasa výkonové hodiny minuté na dodržanie zmlúv.

Ale rovnako to funguje aj v iných typoch služieb, kde je vždy niekto v roli výkonného riešiteľa, a niekto v roli dispečera, ktorý riešiteľa aktivuje, nasmeruje a v konečnom dôsledku aj vyfakturuje.

Pri mikro a SME podnikoch to môže byť jedna a tá istá osoba, alebo kmeňový pracovníci. Vtedy je však celý predmet podnikania výrazne obmedzený na viazané kapacity.

Globalizovaná a zdieľaná ekonomika si však žiada otvorenejší prístup!

Cloud riešiteľov

Stále častejšie sa malé a stredné podniky stretávajú s mikroprácou a freelancermi. Teda objednajú si realizátora špecifického výkonu, načastejšie cez portál na sprostredkovanie takejto práce. Sú to stále dostupnejšie služby, ktoré majú budúcnosť.

Založiť si však hlavný predmet podnikania na takýchto cloudových riešiteľoch sa odváži málokto. Radšej si zazmluvní konkrétnych dodávateľov a dúfa, že dodržia zmluvy. A zasa sa obmedzí pri expanzii a rozsahu služieb.

Zdielaná ekonomika na základe spôsobilostí

Kľúčom pre generačnú zmenu je prechod na logiku zdieľania skills – spôsobilostí a hlavne ich kombinácií. Je to jasnejšie, čistejšie a spravovateľnejšie, ako keď sa inzeruje ochota napríklad preložiť text do cudzieho jazyka, alebo vytvorenie web stránky.

Pre vlastníkov spôsobilostí je to príležitosť správne sa zorientovať v požadovaných spôsobilostiach a možnosť efektívnejšie predávať svoj produktívny čas.

Pre objednávateľov je to možnosť vyskladať si potrebné kompetencie pre svoje procesy a objednávať tie najvhodnejšie kombinácie skúseností a spôsobilostí.

 

 

Utilizácia zamestnancov a ich zdielanie

Utilizácia zamestnanca, alebo lepšie, efektívne využitie kapacít zamestnanca je jednou z najťažších úloh pre manažérov.

Obzvlášť náročná je táto úloha v doménach s vysokou pridanou hodnotou. Dosiahnuť tu priemernú utilizáciu nad 70% môže byť veľký strašiak. Aj naopak – priveľká utilizácia – je problém.

Aké nástroje na riadenie má bežný manažér?

Excel s forecastmi, systém na objednávanie výkonov a vykazovanie? OK, sledovanie a kontrola je zvládnutá takmer všade.

No a aké mechanizmy máme na riadenie eskalovaných problémov?

Nooo, tu sa riešia veci ad hoc, systematizácia je skôr na úrovni plánovania.

Zdieľanie zamestnancov ako riešenie

V bežnom tíme je prirodzené ak sa úlohy prerozdeľujú podľa voľných kapacít. Nad týmom to už tak bežné nie je a medzi firmami už vôbec nie. A pritom systém freelancerov funguje pomerne úspešne. Zdieľajú svoje skills a dodávajú ich podľa aktuálneho dopytu.

Systémová podpora zdieľania zamestnancov

Popri nárokoch a úlohách, ktoré manažéri majú, je ešte ďalšia agenda zdieľania zdrojov trocha mimo mysu. To sa nám však nezdalo správne a tak sme sa rozhodli doplniť funkcionalitu zdieľania zdrojov do riešenia SkillsMill, kde systematicky riešení zamestnanci a ich skills môžu byť ponúknutí na zdieľanie vo vnútri organizácie, alebo aj externým záujemcom.

Ponúknuť môžete skills – spôsobilosti, ktoré vo Vašom tíme sú, alebo ich kombinácie, alebo priamo ľudí, ktorých nemáte vyťažených. Samozrejme pod plne nastaviteľnou kontrolou oprávnení kde a čo sa môže zdieľať.

 

Tešíme sa na predstavenie tejto funkcionality, premiérovo v Microsoft Office 365 Store. Budeme Vás priebežne informovať.

   

Návratnosť investícií do zamestnanca

Návratnosť investícií do zamestnanca rieši každá organizácia, či podnikateľ

Reálnu však dokážu sledovať a vyhodnocovať ROI do rozvoja osôb len máloktoré. Pre menšie organizácie, ktoré nedisponujú Business intelligence (BI) systémom je to viac, či menej neriešiteľná téma, ktorá sa ponecháva na intuitívnej schopnosti manažéra.

V zásade sa zachytávajú hodnoty merateľných ukazovateľov pre tento proces:

Proces pre sledovanie ROI do vzdelania

Existuje ale iný prístup? Menej bariérový?

Existuje. Máme ho a úspešne ho testujeme. Jeho kľúčové vlastnosti sú:

  • Je dostupný na mobiloch aj na PC
  • Vypĺňa sa na dennej báze a dobrovoľne
  • Motivácia na používanie vychádza z potreby sociálnej bezpečnosti
  • Vstupy zadáva každý zamestnanec, vo pojmológii daného prostredia
  • Verifikáciu správnosti vstupov má na starosti tím v krížovej kontrole
  • Systém je tak otvorený zmenám a vývoju pojmológie v organizácii
  • Hodnotenie vstupov je okrem produkčných informácií možné aj hodnotením tímu modelom 180° spätnej väzby

Naozaj je menej bariérový?

Nuž, nepotrebujete investíciu do nákupu BI, nepotrebujete náročný setup BI a jeho údržbu, nemusíte venovať priveľa času nastavovaniu a udržiavaniu pravidiel a pojmológii v systéme, no a nakoniec, nie je to o občasnom nalievaní veľkého množstva údajov do systému, ale o dennodenné, kontinuálne používanie na úrovni niekoľkých minúť za session.

 

Roleplay a elearning

Slovné spojenie dvoj tém, ktoré spolu veľmi nesedia – Roleplay a elearning. Kde a ako sa moli zmysluplne a užitočne stretnúť? Spúšťame projekt, kde zadanie klienta znelo:

Expertný systém elerningového vzdelávania pre zákazníkov – používateľov produktu, čo najviac prispôsobené osobnosti frekventanta.

No a tak sme začali budovať koncept:

  • Vyskladali sme všetky vlastnosti produktu
  • Zostavili sme didaktické aktivity pre ich pochopenie a prijatie
  • Popísali najpravdepodobnejšie role typických používateľov
  • Vytvorili sme scenáre pre Role-play

No a po spojení týchto podkladov sme vytvorili sadu alebo bázu vzdelávacích objektov. Táto knižnica umožňuje vybrať si svoj vlastný scenár pre role-play a okrem zoznámenia sa z vlastnosťami a výhodami produktov nášho klienta, učí klientov aj postupy a pohľady na dotknuté procesy cez role, spracované v scenároch.

VIRTA runs Moodle 3.3

Dnes, 15.5.2017 vyšla nová verzia Moodle 3.3 no a aj my už máme prvý rozbehaný Firemná univerzita server na tejto verzii. V rovnaký deň sme spustili a úspešne otestovali novú inštalácie určenú na predstavenie služby verifikácie spôsobilostí zamestnancov subdodávateľov (tretích strán) pre vstupy do sledovaných priestorov.

Update ostatných serverov prebehne po kompletnom dotestovaní tejto inštancie.

Pekný večer praje VIRTA tím

 

Virtualizácia hľadania, hodnotenia a prípravy kandidátov

Nové generácie zamestnancov sú tu v plnej paráde a s nimi aj ich prístup k práci, k zamestnaniu aj k životu. Môžeme ich ignorovať, ale môžeme im aj porozumieť a zmodernizovať prístup k procesu náboru.

Digitalizácia

Web portály, maily a dotazníky. Už ich používame všetci. Trend: štruktúrovanie a kontextové prepojenie dát.

Virtualizácia

Svet mladých je online. Stretávajú sa online, zoznamujú sa online, osobnostne a vedomostne rastú online.

Komunity

Všetci máme potrebu niekam patriť a mladí patria do svojich online komunít. Oproti klasickým komunitám majú výrazne tenší profil vnímania súčasnosti. Dnes je dnes, včera bol pravek.

Nová generácia náborovania

Vypočuli sme cieľové komunity, pripravili sme im riešenia a otestovali sme toto:

  1. Kompetencie – vyberať mladých ľudí podľa profesie, dokonca ani podľa znalosti technológie či metodiky nefunguje uspokojivo. Vyberáme a náborujeme na základe spôsobilostí a ich kombinácií. Vnímame spôsobilosti (kompetencie) získané formálnym vzdelaním, praxou, no patria sem aj skúsenosti kultúrami (nie nevyhnutne so svetovými kultúrami, ale aj s kultúrou korporácií, či štátnej správy a podobných profesných kultúr)
  2. Virtuálne centrá – stretnutia a osobné pohovory sú niekde na konci genézy. Dnes sa stretávame, testujeme, meriame virtuálne. Búrame tak veľa významných bariér a rozpočtových nákladov.
  3. Komunitný manažment – vytvárame komunity kandidátov, s ktorými pracujeme, sledujeme ich rozvoj a motivujeme ich k odbornému rastu. Ak nič iné, budujeme takto pozitívne P.R.
  4. Mobilné rozhranie – celá komunikácia, meranie a spätná väzba musí byť mobilná. 76% všetkých prístupov je z mobilných zariadení (a z toho 3/4 zo zariadení s obrazovkou do 5,5 palca). Preto aj celý obsah je prispôsobený dotykovému ovládaniu, otočeniu obrazovky mobilu a jej rozlíšeniu.
  5. Predvzdelávanie a rozvoj – jednosmerný transfer informácií o kandidátoch v nových generáciách nefunguje uspokojivo. Vynikajúco nám ale funguje vzájomná výmena, či spolupráca s komunitami. Vzdelávame ich, synergicky v ich aj v záujem klienta. Výsledkom sú hodnotné a kvalitné informácie o ich kvalite a potenciáli pre súčasnú, ale aj budúcu potrebu zamestnávateľa.

 

Naša vízia budúcnosti a naše miesto v nej

Niekedy je správne držať sa pri zemi, inokedy je nevyhnutné pozerať sa odvážne a doďaleka. No a videli sme zdieľanú ekonomiku, stratupy, skills based outsorcing a všeličo iné. Veď sa pozrite sami:

Bariéry pri najímaní externých špecialistov

Do života každej firmy, či realizačného tímu, vstupujú externí špecialisti. Daniari, mzdári, pracovný lekári, požiarnici, certifikátori, lektor… Je ich neúrekom. Pre okrajové procesy a služby je to prirodzené a aj tak vnímané.

Pre organizácie s vysokou pridanou hodnotou a na projekty a výkony, ktoré sú pre firmu kľúčové (core business) je ale externista tabu. Je veľa argumentov proti, no je tu aj potreba posilniť tím, ad hoc doplniť špecializáciu, skill, spôsobilosť…

Aký argument PROTI externistom Vás napadne ako prvý?

Vyberte prosm len jeden argument

View Results

Pripravujem ... Pripravujem ...

Ďakujeme za Vaše hodnotenie a za Váš čas.

Virtuálne náborové stredisko

Tak, máme za sebou prvú skúsenosť z horúcej reality. Obstáli sme.

Samozrejme, realita ukázala, kde sme sa trafili a kde nie, kde sme prestrelili a kde sme ani netušili, že sa môže nachádzať nejaká oblasť hodná pozornosti.

Ak to ale zhrniem;

  • Podarilo sa nám nájsť a osloviť cieľovú skupinu (študenti 20-25), primárne cez FB, presvedčiť ich na registráciu na hodnotiaci portál.
  • Hodnotiaci portál je 100% smartphone friendly a ide aj na EDGE signále a aj na starých zariadeniach.
  • V hodnotiacom portáli našli zoznam požadovaných spôsobilostí. Vybrali si tie, o ktorých si mysleli, že sú v nich dobrí a otestovali sa.
  • Testovacia metodika bola postavená na prvotný screening postoja, fundamentu a skúseností v danej doméne.
  • Validitu sme nenastavovali priveľmi ambiciózne, podstata bola v získaní relevantného kmeňa a separácie nerelevantných uchádzačov.
  • Ďalšia fáza nás čaká v stave optional – prvé zaškolenia a príprava pred face-to-face recruitmentom

Umelá ale prítulná inteligencia

Do nášho VIRTA tímu pribudol nový člen. VIRTuálny člen – VIRTAbot. Je to chatbot, teda systém na komunikáciu s návštevníkom webu. Dokáže naviesť návštevníka k obsahu, ktorý hľadá, vie sa správať a nechce spať ani si nepýta zvýšenie platu. V čom je však naozaj dobrý, je učenie. Pamätá si všetky otázky a reakcie a vďaka ich analýze sa vie zlepšovať v ponúknutých odpovediach. Proste máme z neho radosť.

Jeho hlavná misia však ešte len príde. Plánujeme ho nasadiť na do firemných vzdelávacích riešeniach, kde bude pomáhať frekventantom dopracovať sa k správnemu obsahu z databázy mikrovzdelávacích objektov a vedomostných záznamov. To je jeho budúcnosť.

Držte mu palce, alebo ho priamo oslovte. Isto sa poteší 🙂